Mereka dengan blog mereka

Ini cerita tentang waktu aku blogwalking tadi. Biasala newbie. Kena la rajin-rajin blogwalking. Usha-usha sikit blog yang follower dia beriban tu. Apa kebenda yang dia buat sampai ramai sangat ter'follow tu. pfft..

Dalam aku jalan-jalan tu, aku perasan banyak blog dari para ibu. Wow! cool la kamu wahai ibu. Masa dulu aku blogging, ramai blogger muda-muda yang pecah kepalanya. Lepas beberapa tahun aku stop menggunakan blogspot ni, sekarang aku lihat mereka (blogger muda-muda gila) ni dah berkurangan. Yang ramai blogger dari kaum ibu dan juga wartawan berita pencen. =|

Wartawan berita pencen?

Yup..dimana aku rasa mereka ni dah pun pencen menjadi wartawan/penulis berita di akhbar-akhbar tempatan. So, sekarang mereka mula membuat blog. Masih lagi ketagih menulis berita tempatan, tetapi tiada sumber. So, mereka contact balik rakan lama (google la apa lagi tak pun news online) curi artikel 'hot' sepam dua. Copy dan paste! Hurm...

Agak boring juga la. Why? Sebab bila aku bangun pagi-pagi. First sekali mesti aku buka SinarHarian dulu la diikuti akhbar-akhbar lain. Lepastu on facebook, tengok ada 'hot news ke tak'. Mana tau, ada helikopter terhempas ke apa. Boleh tulis dalam blog, *baru hit tinggi*. Huh! Shame..

Balik ke topik asal, lepas lepas lepas semua tu, baru aku blogwalking. Bila kau dah baca berita/artikel tu di akhbar. Jumpa plak di blog si mamat ni. Nak ke baca lagi? Yes, memang tak salah nak ambik artikel tu letak dekat page kau. Tapi, apa kata kau olah sikit artikel tu mengikut pendapat/pandangan kau sendiri. Ok tak? Boleh juga kami yang terhegeh-hegeh masuk blog kau ni nak baca dan comment. Saling bertukar pendapat. Ye dak mu? >.< Ini kau copy, paste. Lepastu, calit sikit, "Sumber : dotdotdot". haih.. (aku pun buat juga..weee..)



Wahai Ibu-Ibu..

Ececeh..mentang-mentang la suri rumah sepenuh masa. Lepas siap masak breakfast, terus blogging yea. Lunch dah tak payah masak, diet la katakan. Petang tu nak tonton drama Indon lagi. Wah, bestnye.. Bagusla para ibu sekalian, dari duduk buang masa. Lepas laki pergi kerja, sambung membuta sampai tengah hari. Baik blogging, ye dak? Aku suka baca tentang perkongsian korang para ibu tentang celoteh anak-anak semua. Dalam masa sama, aku makin strong untuk ready time aku plak nanti. pfft!! (lambat lagi, 3,4 tahun lagi kot. doa-doakan la.)

Ok, lastly, aku pelik. Kenapa ramai blogger yang aku kenal dulu-dulu, sudah pencen. WHY? ada juga yang dah bertukar ke domain + hosting sendiri. Tahniah! Aku je yang dari domain dan hosting sendiri, tukar balik ke blogspot. Why? Aku ada alasan sendiri. pfft.. geng blogspot aku rasa lebih friendly dan jujur. ^^ Peace.

This entry was posted in . Bookmark the permalink.

9 Responses to Mereka dengan blog mereka

  1. mimie.. says:

    yess!! bila para ibu dah ramai berblog, bole share apa2 tips dengan diorang..kan kan kan ^_^

  2. salam;
    Bgus juga dia share artikel tu dlm blog..mungkin ada juga follower dia yang tak baca majalah atau akhbar macam akulah

  3. mie says:

    blog ibu2 memang ramai....
    siap ada persatuan lagi...
    ehhehehe

  4. Mario says:

    eh...ko pun femes jugakla...memeng betul...ramai geng2 lama dah hilang...

  5. @mimie..

    Aah.betul tu.tips dalam hal keluarga ni luas.tak luak klu nl dikongsi.

  6. @yusuflaili(Goku)

    Oh ya..lain orang lain perangai ya.

  7. @mie siapa ade persatuan? Xtau plak..nanti akucm suruh bakal ibu kpd anak aku join persatuan ni. Cool

  8. @Mario aikk mario.. aku pemea celah mana. Baru je hidup di alam maya ni beberapa hari.. haha..mereka dah bertaoobatt kot

  9. pipoq says:

    memang..aku sendiri pun memang sakit mata bila tengok entri sehari berterabur dah macam lintas lansung berita je..tapi apekehal asyik kopipes dari sotkabar je..sot betul..

Leave a Reply