Sekolah dan Rotan

Hell bro! Ada tengok sinarharian (akhbar pilihanku) harini. "20x kena rotan sebab ponteng sekolah 1 hari."

Aku ingat zaman sekarang ni anak murid je yang dah tak tau menghormati guru. Masih ada lagi guru yang tidak berperikemanusian seperti ini harini. 20x kena rotan kat bontot, kes ponteng sekolah sehari.

Apakah ini dipanggil sebagai pengajaran untuk pelajar itu dan yang lain?

Hell! Serious kau takde otak wahai guru besar. Mamat tu baru darjah 6. Tak setimpal langsung hukuman yang dia terima. Lagipun salah cuma tak datang kelas 1 hari. Bukannya cabul rakan sekelas ke apa.

Teringat balik zaman persekolahan aku dulu. Aku takdela nakal sangat. Tapi tiap-tiap minggu, mesti nama kena panggil time perhimpunan. Kena jumpa HEP ( Hal Ehwal Pelajar). Entahla, aku xnak cerita sebab apa. Korang fikir la sendiri. Mungkin sebab pelajar cemerlang kot. Sebab kalau pelajar bermasalah, mesti kena jumpa unit kaunseling, ye dak? Hihi..

Tapi tiap kali kena panggil, aku tak pernah pergi. Untuk apa menyerah diri. Tak hero la. Kalau nak sangat, mai la tangkap aku. Kahkah!


Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh juga ke tanah. Ada 1 hari tu, kena juga aku mengadap PK1 sekolah aku tu. Kami panggil dia Papa. Huh! 3x kena rotan. Terlompat aku atas kerusi yang dia suruh pegang tu. Walaupum memang aku dah ready pakai underwear + boxer + seluar pendek + jeans + baru lapisan seluar sekolah kt luar. Tapi, libasan beliau, sampai hari ini aku ingat. -.- apala salahku...

Tapi aku positive. Aku xdela berdendam. Jumpa balik lepas sekolah. Itula bahan bualan, jadi bahan ketawa kami dulu. Aku faham itu libasan sebagai pengajaran untuk aku jadi manusia.

Tapi, ini libasan 20x untuk budak 12 tahun atas kesalahan tak pergi sekolah baru sehari. Apa kes? Harap ada pihak yang ambil tindakan. Cadangan aku, pencenkan je guru besar tu. Dah besar kepala sangat tu...!
posted from Bloggeroid

This entry was posted in . Bookmark the permalink.

Leave a Reply